Szkolenia dla urzędów i instytucji publicznych
Oferta jest kierowana do urzędników, pracowników instytucji publicznych i pomocowych.
Dzięki przygotowanemu przez nas szkoleniu, kursanci nabędą wiedzę jak prawidłowo obsługiwać klienta z dysfunkcją wzroku, jak przygotowywać dostępne dokumenty i informacje i jak komunikować się z osobą niewidomą nie odzierając jej z godności.
Pomożemy znieść obawy dotyczące kontaktu z osobą niewidomą, wynikające z braku doświadczenia. Podpowiemy jak uniknąć niezręczności podczas kontaktu osobistego i korespondencji. Zaprezentujemy prawidłowe formy oznakowania różnych punktów urzędów oraz podpowiemy, jak zaoszczędzić czas i usprawnić obsługę klientów z dysfunkcją wzroku.
Przedstawimy prawne aspekty wymaganych, dopuszczalnych i niedopuszczalnych form pomocy np. przy wypełnianiu dokumentów, składaniu podpisów itp.
W części widnej naszej ekspozycji Kursanci pod czas szkoleń teoretycznych, rozprawią się z faktami i mitami odnośnie osób niewidomych, nabędą wiedzę co do możliwych i przydatnych form asysty i zaznajomią się z problemami na jakie najczęściej napotykają klienci z dysfunkcją wzroku, w trakcie załatwiania swoich spraw.
W części praktycznej przećwiczymy pożądane i niepożądane nawyki i praktyki w kontakcie z klientem niewidomym. Zaprezentowane zostaną zdobycze nowoczesnych technologii, dzięki którym osoby z dysfunkcją wzroku pozyskują informacje, komunikują się z urzędami i korzystają z np. bankowości elektronicznej.
W części zaciemnionej, przeprowadzona zostanie symulacja obsługi przez urzędnika osoby z dysfunkcją wzroku i omówienie praktycznych rozwiązań, mogących taką obsługę ułatwiać.
Poniżej prezentujemy przykładowy schemat szkolenia, może on jednak być dowolnie modyfikowany, zgodnie z potrzebami i preferencjami klientów. Każde ze szkoleń może być uzupełnione o poczęstunek, serwowany w działającym przy „Fundacji” Bistro Ważne Miejsce.
Część widna
- Fakty i mity dotyczące niewidomych w 10 punktach
(warsztat teoretyczny w schemacie Q&A 15 minut) - Savoir vivre i prawidłowa komunikacja w kontakcie z osobą niewidomą
(warsztat praktyczny 30 minut) - Dostępna informacja publiczna
(omówienie zagadnienia w oparciu o naszą prezentację multimedialną i doświadczenia oraz obawy naszych klientów 20 minut) - Przerwa 15 minut
- Część ciemna (60 minut)
W trakcie zwiedzania naszej ścieżki edukacyjnej kładziemy szczególny nacisk na kwestie obsługi klientów ze specjalnymi potrzebami. Rozmawiamy z kursantami o tym, dlaczego warto wspierać osoby niewidome w dążeniu do samodzielności, dlaczego ważna i potrzebna jest pomoc asystentów i jak w codziennych kontaktach nie odzierać nas z podmiotowości. Przytaczamy przykłady trudności jakie napotykamy, poruszając się w przestrzeni miejskiej i korzystając z transportu publicznego.
W pomieszczeniu symulującym urząd Goście mają za zadanie kolejno: wejść do właściwego pomieszczenia, pobrać numerek z automatu, zająć miejsce przy odpowiednim stanowisku, przejść przez dialog z mało empatyczną urzędniczką, z wypełnianiem formularza, logowaniem się do fikcyjnego systemu i czytelnym podpisem we właściwej rubryce fikcyjnego dokumentu.
Symulacja ta pozwoli oswoić kontakt z osobą niewidomą, wyzbyć się obaw i wypracować dobre praktyki w obsłudze klienta.
Nasi edukatorzy to osoby niewidome, aktywne społecznie i zawodowo, mające ogromne doświadczenie w samodzielnym załatwianiu spraw administracyjnych. Toteż z pewnością rozwieją wszelkie wątpliwości kursantów i z pełnym zaangażowaniem podpowiedzą praktyczne rozwiązania, mające na celu usprawnienie obsługi klientów z dysfunkcją wzroku.
Dane kontaktowe
Tajemnica Ciemności
ul. Mikołowska 44
40-065 Katowice
Tel. 798 771 808
E-mail: tajemnica@waznemiejsce.pl